دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با کمک مالی اتحادیه اروپا:

بزرگ‌ترین مزرعه نیروگاهی جزر و مدی جهان در فرانسه ساخته می‌شود 

بزرگ‌ترین مزرعه نیروگاهی جزر و مدی جهان در فرانسه ساخته می‌شود 
اتحادیه اروپا در تلاش برای تولید برق پاک و تجدیدپذیر، ۵۵.۱ میلیون دلار برای ایجاد دو نیروگاه برق جزر و مد در فرانسه اعطا کرده است.
کد خبر : 937562

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، شرکت فرانسوی انرژی جزر و مدی «هیدروکوئست» «HydroQuest» و توسعه دهنده انرژی جزر و مدی «نورماندی هیدرولینز» «Normandie Hydroliennes» این بودجه را از طریق آخرین فراخوان صندوق نوآوری اتحادیه اروپا به دست آوردند.

این بودجه به شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر هیدروکوئست و «کوایر» «Qair» کمک می‌کند تا مزرعه نیروگاهی جزر و مدی FloWatt ۱۷.۵ مگاواتی خود را نصب کنند که در سال ۲۰۲۶ راه اندازی می‌شود. در پروژه دوم، مزرعه نیروگاهی جزر و مدی ۱۲ مگاواتی NH۱ نرماندی هیدرولینز با چهار توربین قرار است در سال ۲۰۲۸ تکمیل شود.

کمیسیون اروپا ۸۵ پروژه نوآورانه صفر خالص را در ۱۸ کشور برای دریافت ۴.۸ میلیارد یورو (۵.۱۹ میلیارد دلار) کمک مالی از صندوق نوآوری انتخاب کرده است. این بزرگترین دور تامین مالی از زمان شروع برنامه در چهار سال پیش است.

آینده سبز فرانسه 

تغییرات اقلیم بزرگترین چالش جهانی برای این نسل است. برای پرداختن به این موضوع، اروپا و فرانسه بخشنامه‌های سال ۲۰۳۰ خود را با تمرکز بر تسریع گذار زیست محیطی و انرژی برای کاهش قابل توجه انتشار کربن آغاز کرده اند.

انرژی‌های تجدیدپذیر برای این ماموریت حیاتی هستند. در حالی که انرژی باد و خورشید به کاهش اتکا به سوخت فسیلی کمک کرده اند، محدودیت‌های آنها مانند در دسترس نبودن دائمی نور خورشید و باد، نیاز به منابع تجدیدپذیر قابل اعتماد در مقیاس بزرگ برای تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی را برجسته می‌کند.

انرژی هیدروالکتریک به عنوان یک اهرم مهم برای گذار انرژی تجدیدپذیر فرانسه عمل می‌کند، زیرا نیروگاه‌های جزر و مدی، برق پایدار را از طریق جریان‌های جزر و مدی تامین می‌کنند. انرژی جزر و مدی کاملا قابل پیش بینی است چرا که توسط نیروی گرانشی ماه هدایت می‌شود و منبع برق قابل اطمینانی را تضمین می‌کند. با ذخیره انرژی پنج گیگاواتی که به راحتی در دسترس است، نیروی جزر و مدی قابلیت بالایی برای تقویت استقلال انرژی فرانسه دارد.

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ هزینه‌های تولید برق جزر و مدی با هزینه‌های انرژی باد شناور مطابقت داشته باشد و آن را در مقایسه با ترکیب انرژی کربن زدایی شده، رقابتی کند. توربین‌های جزر و مدی سازگار با محیط زیست حداقل تاثیر را بر زیست بوم دریایی می‌گذارند و به گونه‌ای طراحی شده اند که در پایان عمرشان به راحتی قابل بازیافت باشند.

این فناوری به دلیل نصب در زیر آب نامرئی است و مزاحمت بصری، صوتی یا دریایی ایجاد نمی‌کند. فراتر از مزایای زیست محیطی، نیروی جزر و مدی با سود رسانی به شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های با سرمایه متوسط، از اقتصاد‌های منطقه حمایت می‌کند. پیش بینی می‌شود با صنعتی شدن این بخش تا سال ۲۰۳۰، شش هزار شغل جدید در فرانسه ایجاد شود که به یک اقتصاد محلی پاک‌تر و انعطاف پذیرتر منجر می‌شود

هیدروکوئست با همکاری کوایر، برای تأمین مالی برای توسعه نیروگاه جزر و مدی ۱۷.۵ مگاواتی FloWatt در نرماندی فرانسه انتخاب شده است.

توربین آبی HQ ۲.۵ که توسط هیدروکوئست با همکاری شرکای صنعتی، علمی و دانشگاهی فرانسوی آن ساخته شده است، بر اساس موفقیت یک پروژه آزمایشی ۱ مگاواتی در سایت Paimpol-Bréhat (۲۰۱۹-۲۰۲۱) ساخته شده است. این آزمایش، قابلیت استفاده صد درصدی و قابلیت اطمینان این فناوری را تأیید کرد. طراحی بهبود یافته توربین نسل جدید، سبک تر، کارآمدتر و قوی‌تر است و طول عمر آن ۲۵ سال تخمین زده می‌شود.

این مزرعه نیروگاهی آزمایشی، بخشی از پروژه FloWatt، دارای ظرفیت کل ۱۷.۵ مگاوات خواهد بود و از هفت توربین HQ ۲.۵ تولید شده به صورت محلی استفاده خواهد کرد. این مزرعه برق کافی برای تامین برق ۲۰ هزار خانه را تولید خواهد کرد.

این توربین‌ها در فاصله ۳ کیلومتری از ساحل و در عمق ۳۰ تا ۳۵ متری زیر آب تعبیه شده اند. گفتی است ۶۰ درصد از ارزش پروژه از شرکت‌های فرانسوی تامین شده است که بر تولید داخلی و تاثیر اقتصادی تاکید دارد.

قرار است نصب پروژه مزرعه نیروگاهی جزر و مدی ۱۲ مگاواتی نورماندی هیدرولینز NH۱، با چهار توربین ۳ مگاواتی - قوی‌ترین توربین‌های جزر و مدی تا به امروز- تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود و سالانه ۳۳.۹ گیگاوات ساعت تولید کند.

«رمی گرو» مدیر عامل سازمان انرژی اقیانوسی اروپا می‌گوید: «این دو جایزه حاکی از آن است که برق جزر و مد به بلوغ فنی رسیده و در راه تجاری سازی قرار گرفته است. این دو مزرعه نیروگاهی وقتی در آب اجرایی شوند، بزرگترین مزرعه در جهان خواهند بود.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب